Stockfoto's of echte foto's?

Imca van de Weem Photography

2018-04-13

 

Heb je een prachtig bedrijf, een mooie winkel, het beste restaurant, een pracht van een product of lever je een uitmuntende dienst. Hoe laat je dat dan zien aan de buitenwereld? Hoe is jouw website gevuld? Maak je gebruik van stockfoto’s of huur je toch een professioneel fotograaf in om de essentie van je bedrijf vast te laten leggen?

 

Productfotografie Imca van de Weem

 

Ik heb het geluk dat ik samen mag werken met ontwerpers en marketeers die een heel uniek beeld neerzetten voor hun opdrachtgevers, als fotograaf ga ik dan in gesprek met de ontwerper en het bedrijf om samen passende beelden te creëren.

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van stockfoto’s, daar staan bijvoorbeeld mensen op die niet bij je werken, die geen herkenbaarheid geven aan het bedrijf of de regio. En is er geen herkenbaarheid met de omgeving van jouw bedrijf.

Die stockfoto die inderdaad een stuk goedkoper is dan een fotograaf inhuren, maar met een beetje pech koopt de buurman dezelfde foto. Je concurrent ook en geef je geen echtheid aan je bedrijf.

De foto’s die je aangeleverd krijgt van je merken worden ook geleverd aan al je concurrenten, wil je dat? Hetzelfde zijn als die anderen?

 

Bedrijfsfotografie De verloren Sinjoor Bladel/Imca van de Weem

 

Het doel van alle (online) marketing is toch nog steeds klanten naar je website te trekken en eenmaal op je website daar ook blijven hangen, rondkijken en uiteindelijk een afspraak met je maken.

Als je je potentiele klanten eenmaal op je website hebt, dan kijken ze als eerste naar de foto’s.

En die foto’s moeten meteen in een paar seconden pakkend zijn.

Het menselijk brein registreert visuele informatie 60.000 keer sneller dan tekstuele informatie.

Je hebt dus echt maar een paar seconden om die klant te triggeren tot actie. Is het beeld pakkend en authentiek dan wordt daarna de tekst ook gelezen.

 

Bedrijfsfotografie van den Borne Opticiens Bladel/Imca van de Weem

 

Door een fotograaf in te huren die de essentie van jouw bedrijf weet te vangen, kun je uiteindelijk putten uit een aantal beelden die je gaat gebruiken voor je website, je direct mailing, je advertenties en al je online marketing.

Je zet dan een herkenbaar beeld neer, een beeld dat bij je past, die je bedrijf of je product laat zien in al zijn trots en je trekt je personal branding tot een hoger niveau.

En dan heb ik het niet alleen over je product maar ook over jou als eigenaar en over de mensen die voor je werken. Je klant wil op je website graag even zien met wie ze te maken gaan krijgen.

 

Bedrijfsfotografie De Pastorie Lage Mierde/Imca van de Weem

 

Als je op het kopje ‘Contact” klikt op een website en daar staat een stockfoto (je kent het wel, zo’n foto van een veel te herkenbare, breed lachende dame met een headset op) en niet een foto van degene waar ze uiteindelijk mee te maken krijgen, dan ben je de werkelijkheid al aan het verdraaien. Je weet dat je naar een stockfoto kijkt en je klant weet het ook. Zo’n foto mist elke vorm van echtheid en herkenbaarheid.

Herkenbaarheid geeft vertrouwen en dat vertrouwen heb je hard nodig.

 

 Foodfotografie Imca van de Weem

 

Vergeet niet “A picture says more than a thousands words” waarom zou je dan met de woorden van anderen spreken? Vertel je eigen verhaal met echte foto’s!

Stockfotografen generen een foto die zo algemeen mogelijk is en heel erg breed inzetbaar is, want ze verkopen het liefste heel veel downloads van die ene foto. Vaak worden dezelfde modellen gebruikt die je op heel veel verschillende foto’s terug ziet komen en die modellen zijn prachtig, maar werken helaas niet in jouw bedrijf!

Er zijn erg veel foto’s die meer dan 10.000 keer worden gedownload, leuk voor die fotograaf, maar niet leuk voor jouw bedrijf.

 

Bedrijfsfotografie Voet en Goed Hapert/Imca van de Weem

 

Het maakt niet of je een winkel hebt, een klein product levert, een groot (internationaal) bedrijf hebt, een restaurant hebt, coach bent, schrijver bent of welke onderneming dan ook.

Jij bent er ongelofelijk trots op, werkt er hard voor vaak ook in de meest onmogelijke uren.

Laat dan zien wie je bent, wat je doet en zorg ervoor dat je uniek bent. Dan is je personal branding geslaagd en komen die bijna klanten vanzelf!

 

Meer info? Blader eens door mijn website!

 

 

Warme groet,

 

 

Imca