Jouw professionele kant

Imca van de Weem Photography

2018-02-16

Ken je dat, al die rollen die je speelt in het leven?

Je speelt de rol van vader of moeder, van dochter of zoon, van vriend(in), van partner en dan hebben we vaak ook nog de erg belangrijke zakelijke rol.

Of je nu je eigen bedrijf hebt of voor een bedrijf werkt, jou rol daar neemt een enorm groot deel van je tijd in beslag.

Die kant van je wordt steeds groter uitgemeten op social media, allemaal hebben we facebook, LinkedIn, instagram en ook steeds vaker communiceer je gewoon met je klanten via Whatsapp.

 

Kijk je wel eens kritisch naar je profielfoto?

Die profielfoto die een eerste indruk geeft van wie jij bent, de zakelijke jij, wie is dat en wat wil je laten zien?

Die profielfoto die je nergens uit kan zetten, die foto die altijd zichtbaar is en waar iedereen altijd even naar kijkt.

Want iedereen wil ook een gezicht hebben bij dat gesprek, iedereen vind het prettig om een eerste indruk te krijgen van de persoon die ze gaan ontmoeten, de persoon waar ze iets van gaan kopen of de persoon die ze net zoeken voor dat ene project.

 

Die eerste indruk, hoe maak jij die?    

 

De stijl van je foto zegt enorm veel over je, de strak in het pak foto op een egale donkere achtergrond straalt kracht en berouwbaarheid uit. De foto genomen in een industriele omgeving met natuurlijk licht, straalt ook kracht, bedrijvigheid en vertrouwen uit.

De foto’s waarbij iedereen van het hele bedrijf hetzelfde logo in beeld heeft of allemaal dezelfde bedrijfskleding draagt straalt de kracht en de trots op het bedrijf uit. Een beeld van daar wil ik bij horen.

Een witte achtergrond voor je profielfoto is heel klinisch en schoon en kan ook bij je bedrijf passen maar is zeker niet voor iedereen geschikt.

Daarbij komt je lichaamstaal, natuurlijk sta jij er breed lachend op, toch? Niet te breed, want de slappe lach hoeft nu ook weer niet, maar een lach die ook je ogen bereikt is wel belangrijk.  En zoek jij ook eens naar een andere houding in plaats van recht staan met de handen op je rug als een voetballer?

 

 

Kortom, wat wil je laten zien? En wat brengt jouw kracht naar voor en dat van het bedrijf?

We weten ondertussen denk ik allemaal wel dat die leuke vakantie foto ongeschikt is voor je zakelijk profiel. Je klanten hebben niets te maken met je privereizen en priveleven. 

 

Als ik zo door mijn LinkedIn scrol dan kom ik aardig wat foto’s tegen die ik heb mogen maken in de loop der jaren.

Kijk maar eens op de profielen van bedrijven als Rabobank de Kempen, Markhorst Electro, Libra service, Prowork en talloze kleinere bedrijven die het hele social media verhaal erg goed begrijpen. En ook veel kleine ondernemers en winkeliers hebben de stap al gemaakt om er voor te zorgen dat ze op social media in ieder geval een erg goede eerste indruk maken met professionele foto's en een duidelijk beeld van hun bedrijf.

 

Tegelijkertijd kom ik ook net zo vaak toch dat vakantiekiekje  (al dan niet in bikini met een glas wijn) tegen, de foto die met de camera van je pc is gemaakt of samen met je kind of hond op de foto. Doe dat niet tenzij het bij je vak hoort! Of het moet zijn dat je juist die eerste indruk wil maken alsof je altijd op vakantie bent.

The Do’s en Dont’s van een goed zakelijk portret is al vaak uitgelegd en talloze blogs zijn er over te vinden.

 

Een gedachte die er vaak bij komt is dat een professionele fotograaf veel te duur zou zijn, dat dat helemaal niet nodig is en dat de buurvrouw met een mobieltje ook wel even een foto kan maken.

Ik denk dan maar dat je en niet goed geïnformeerd bent en er niet genoeg om geeft hoe je eerste indruk naar anderen is.

 

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Kijk voor een indruk op mijn website www.imcavandeweem.nl

Of stuur me een mail via info@imcavandeweem.nl

 

Je kan maar 1x een goede eerste indruk maken!